Bosch SKS60E12EU

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch SKS60E12EU op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

MC 09-11-2012
Geschreven voor: Bosch SKS60E12EU

Perfect apparaat voor kleine huishoudens. Ideaal dat je ook een besparingsknop kan gebruiken om minder wastijd in te stellen, en een extra droogoptie. Bestekbakje is verplaatsbaar zodat je zelf kunt bepalen hoe je de vaat wilt indelen. Alles komt er perfect schoon uit. Maakt niet veel geluid, aansluiting is na lezen handleiding goed zelf te doen.

Johrijn 20-10-2012
Geschreven voor: Bosch SKS60E12EU

Omdat ik een kleine keuken heb en naast de ijskast en fornuis geen ruimte meer had voor een grote vaatwasser heb ik de knoop doorgehakt en deze 6 couvert vaatwasser gekocht (eenpersoonshuishouden). En dit pittige dingetje past prima in een keukenkastje. Aan de uitgebreide review van Inge-2 heb ik weinig toe te voegen.

Het is wennen aan een kleine vaatwasser en hoe die op z'n meest voordelig in te ruimen. Het komt voor dat ik een koekepan toch nog even onder de kraan afwas omdat er geen ruimte meer is. Maar afgezien van het enigszins passen en meten voor alle afwas er in zit (heb een wat groot formaat borden ....) is dit een aanwinst in alle opzichten. Het ontwerp ziet er prima uit, de vaat komt er helemaal schoon en uit (zelf met het kortste programma (29 min.) en helemaal en streeploos droog uit. Kortom een prima aankoop.

Inge-2 06-10-2012
Geschreven voor: Bosch SKS60E12EU

Ik moest even slikken toen bleek dat ik na mijn verhuizing geen ruimte meer had voor een normaal formaat vaatwasser met 2 korven. Maar niet te lang getreurd, een compact model is altijd beter dan met de hand afwassen.
De plaatsing bleek net iets meer voeten in de aarde te hebben dan ik had gedacht, omdat de knop waarmee je hem aanzet nogal uitsteekt en daardoor kon het keukenkastdeurtje er niet voor. De knop stak daarvoor teveel uit. Dus in het achterschot van het kastje een uitsparing gezaagd, zodat de vaatwasser wat meer naar achteren kon worden geplaatst en het keukenkastdeurtje er wél voor kon.
Een ander nadeel van de bediening van het apparaat is dat de knoppen en aanduidingen onderaan zitten, waardoor je er net wat moeilijker bij kan dan wanneer dat bovenaan het apparaat had gezeten.
En dan nu het laatste nadeel: het bestekbakje. Zoals in een eerdere recensie al werd gezegd, dat ding is niet echt handig in het gebruik. Hij zit nogal achterin waardoor je er moeilijk bij kan om het bestek erin te doen. En het is nóg onhandiger om het er eerst uit te halen, bestek erin doen en dan vol terug in de machine plaatsen. Dat gaat nauwelijks. Lastig bestekbakje dus. Het zou veel handiger zijn geweest als dat ding meer voorin had gezeten. Maar och, het went.
Nu alle nadelen uit de weg zijn geruimd, de voordelen: hij wast en droogt uitstekend. En daar koop ik een vaatwasser voor: voor een uitstekend afwasresultaat. En dat geeft dit apparaat. En in een veel kortere tijd dan mijn vorige, grote vaatwasser. Ik ben nog steeds iedere keer verbaasd over de veel kortere tijd waarin alles weer lekker schoon en droog is.
Een ander voordeel: er kan toch echt meer in dan ik in eerste instantie dacht. Gaandeweg ben ik steeds handiger geworden in het zo economisch mogelijk inladen van de vaatwasser. En als ik onverhoeds eens een keer veel meer afwas heb, dan het apparaat aankan, dan draai ik hem 2x achter elkaar. Geen probleem, want hij doet er zo lekker kort over.
Het geluidsniveau is zonder meer acceptabel. Ik heb een open keuken, zelfs zó open dat hij bijna deel uitmaakt van de woonkamer. Maar het geluid van de draaiende vaatwasser stoort niet. Helemaal aan het begin maakt hij wat meer geluid, maar als hij eenmaal lekker bezig is, merk je er bijna niets meer van. En nu heb ik er zelfs nog niet eens het keukenkastdeurtje voor, want dat moet ik nog steeds bevestigen. Zodra dat allemaal in orde is zal het ongetwijfeld nóg stiller worden. Maar zoals ik al zei, het stoort me nu eigenlijk ook al niet.
Conclusie: op het gebied van het ontwerp zitten wat haken en ogen, maar hij doet wel waar ik hem voor gekocht heb, namelijk goed en snel afwassen, met een zeer acceptabel geluidsniveau. En dat bestekbakje, och, het went.

Jaap en Nicole 09-04-2012
Geschreven voor: Bosch SKS60E12EU

Dit is onze eerste vaatwasser en wij hebben voor een compact model gekozen omdat dit het enige model was wat wij kwijt kunnen in de keuken.
Helaas stond tot nog toe alleen de bovenstaande review van Edwin Vlierman op internet, dus vonden we het best wel een gok. Maar we kunnen niet anders zeggen dan dat we de vaatwasser helemaal geweldig vinden! Je hoort hem nauwelijks, zelfs als het keukenkastje openstaat!
De indeling is prima, maar zou nog beter zijn met flexibele rekjes. Er kan een heleboel in. Wij proppen hem helemaal vol en laten hem +/- 1 x per 2 a 3 dagen draaien (2 personen). We gebruiken vooral het automatische programma, vaatwaspoeder en los glansspoelmiddel (want dat is veel goedkoper dan tabs!!) en hij krijgt het iedere keer blinkend en streeploos schoon! Een enkele keer zijn plastic bakjes nog een beetje nat, maar dat schijnt normaal te zijn.
Hij is ook heel makkelijk in te stellen en ook een programma kiezen en starten is een peulenschil. Hij is gewoon helemaal top!

Edwin Vlierman 12-01-2012
Geschreven voor: Bosch SKS60E12EU

Na bijna 20 jaar heeft mijn Bosch Picolo de geest gegeven. Nou, dan is de keus niet moeilijk. Weer een Bosch vaatwasser. Wegens klein behuist weer voor een compact model gekozen. De machine heeft goede keuze mogelijkheden qua programma's, ofschoon ik altijd gewoon 'auto' kies. Dan stopt de machine gewoon als de boel schoon is. (Natuurlijk wel binnen een bepaalde tijdmarge)
Er is mogelijkheid voor de 3in1 afwasblokjes maar natuurlijk ga ik gewoon voor zout,glansspoel,poeder. Dat is beter voor de machine en voor de vaat.
Automatische detectie als de glansspoel en zout op zijn. Dat zal wel even duren want de reservoirs zijn best groot.
Het enige kleine nadeel van de indeling is het bestekbakje. Dat zal gewoon wel even wennen zijn want ik zou ook niet weten hoe dat beter kan.
Voor de rest ruim genoeg voor de 6 couverts en handig ingedeeld.
Eens in de 2 dagen draaien voor 2 personen.

Niet onbelangrijk: Het geluid. De machine staat verstopt in een keukenkastje, dat zal misschien ook wel een beetje van invloed zijn op de geruisloze werking. Evengoed, absoluut stil genoeg in de open keuken.
Wel een aanrader....